MEDITATIE

‘Oh! Maar dat kan ik niet hoor, meditatie. Dat is veel te ingewikkeld voor mij’ is een veel gehoorde kreet. Tijdens onze sessies gaat het anders en na afloop zul je versteld staan van jezelf. Je wordt meegenomen in de flow van het huidige moment, het enige moment.

Meditatie laat je inzien hoe het met je gaat, hoe druk je gedachten kunnen zijn.

Maar vooral dat je gedachten hèbt en je ze niet bènt. En wanneer je dàt inziet kan het leven er plots anders uitzien! Helaas geloven vele mensen wat zij denken en, nog erger, gaan daar vervolgens naar leven. Zonde..

Meditatie leert je een plek van innerlijke vrede in jezelf ontdekken.

IN HET KORT

“Meditatie maakt je geest sterker en flexibeler, zo ongeveer wat de sportschool doet voor je lijf,” roepen vele waaronder Hedy Kober, een neurowetenschapper die al 10-tallen jaren mediteert en de effecten van mindfulness en meditatie bestudeert aan de Yale University.

Onderzoeken tonen aan dat meditatie veel klachten kan verbeteren, zoals stress, angst, slecht slapen, verslaving, depressie, eetstoornissen en cognitieve functies. Verder onderzoek suggereert dat meditatie ook bloeddruk, pijn, stress, de hormoonspiegel en zelfs de cellulaire gezondheid kan verbeteren. Een hele boel dus.

Maar wat doet het eigenlijk met het lichaam?

Het maakt je hersenen flexibel… Dat wil zeggen het vermogen van je hersenen om de eigen structuur en functies te veranderen. En dit terwijl lange tijd wetenschappers geloofden dat na je volwassenheid je hersenen niet meer veranderen.

Een paar feiten op een rij:

  • 20 minuten mediteren staat gelijk aan 2 uur slaap
  • versterkt je geluksgevoel
  • is een training voor je geest
  • maakt je creatiever
  • verlaagt je stressgevoel
  • je slaap beter
  • betere focus
  • betere weerstand
  • en nog veel meer…

IETS UITGEBREIDER

Iets uitgebreider:

Meditatie maakt je gelukkiger. Wetenschappers hebben diverse onderzoeken gedaan naar het effect van meditatie. De rechterhelft van je prefrontale cortex is verantwoordelijk voor negatieve gevoelens terwijl de linkerhelft van je prefrontale cortex verantwoordelijk is voor positieve gevoelens. Naar mate je meer mediteert verschuift de hersenactiviteit meer naar links. Met andere woorden: hoe actiever je linker hersenhelft van je hoe gelukkiger. Al na 8 weken mediteren neemt de hersendruk in de frontale voorkwab af. Hierdoor ervaar je minder gevoelens van angst, verdriet, zorgen, depressie, krijg je een lagere bloeddruk, lagere cholesterol, minder spierspanning, minder stress en slaap je beter. Daarentegen ontwikkel je meer compassie en acceptatie voor jezelf en anderen om je heen.

Check de agenda voor meditatie sessie