MINDFULNESS

Een kleine voorgeschiedenis:

Eind jaren ‘70 ontwikkelde dr. Jon Kabat-Zinn -verbonden aan de Universiteit van Massachusetts in de Verenigde Staten- een programma dat hij Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) noemde. Hij ontwikkelde dit om uitbehandelde patiënten te helpen de kwaliteit van hun leven te verhogen. Kabat-Zinn richtte zich toen nog vooral op mensen met klachten die te maken hadden met ernstige stress of chronische pijnen.

De methode die hij gebruikte was niet gericht op het oplossen of wegduwen van pijn of andere problemen, maar op de acceptatie ervan. En wonderlijk genoeg bleek dat te helpen. Mensen die er in slaagden zichzelf met alles erop en eraan te accepteren zagen de kwaliteit van hun leven aanzienlijk verbeteren.

Nu:

Tegenwoordig wordt Mindfulness ook gebruikt door mensen die gewoon beter willen functioneren in het dagelijks leven. Want ook hun levenskwaliteit blijkt te verbeteren wanneer zij leren zichzelf, hun emoties, hun gedachten en hun lichaam te accepteren zoals het is. Je leert op een ontspannen manier omgaan met alles wat er om je heen gebeurt, of ze nu leuk of niet leuk zijn.

Ook merken velen op dat zij er creatiever van worden en daardoor minder snel vastlopen in problemen. Mensen die ‘mindfull’ zijn voelen zich mentaal en fysiek stabieler, minder gejaagd dan voorheen en slapen beter. Alsof de scherpe kantjes verdwijnen.

Door mindfulness slagen velen erin om vastgeroeste denkpatronen te doorbreken en ‘oud zeer’ te verwerken. Hierdoor kunnen zij conflicten met zichzelf en hun omgeving oplossen en hun talenten beter herkennen en benutten. Kortom: mindfulness kan je helpen je prettiger te voelen en met meer tevredenheid in het leven te staan. Mooi!

Zelfs wetenschappers tonen aan dat mensen die MBSR beoefenen inderdaad minder last hebben van stress en pijn. Het niveau van de stresshormonen in het bloed neemt af en in de hersenen zijn structurele veranderingen waarneembaar.

Check de agenda voor data mindfulness trainingen

MINDFULNESS WORKSHOPS

Herkenbaar? Je zit in een vergadering en plots kom je erachter dat je niets hebt gehoord. Of dat je de reis naar je kantoor niet meer herinnert? Of niets hebt geproefd van de koffie die voor je stond, maar wel plots leeg is. Het is goed mogelijk dat je zo diep in gedachte was verzonken dat je het allemaal niet hebt opgemerkt. En daarbij doen we veel van de dagelijkse dingen vanuit ‘automatisme’ waardoor we eveneens veel mislopen.

Feit: Meer dan 40% van onze tijd zijn we in niet hier in het huidige moment, maar afgedwaald met onze gedachtes. Zonde.

Mindfulness leert je bewust te zijn in het huidige moment.

‘Met aandacht doen wat je doet, waar je mee bezig bent’ is een eenvoudige uitleg. En zo leer je door middel van Mindfulness bewuster in het leven te staan en kun je inzien dat het gepieker, de door-malende gedachten en zelfs het oordelen niets meer met de werkelijkheid te maken heeft. Het zijn slechts gedachten die we als waarheid gaan zien. En wanneer dat gebeurt, veroorzaakt dat vaak onnodig veel stress en gepieker die je niet verder brengen.

In de workshop richten we ons vooral op ervaringen. We geven inzicht in hoe gedachten werken; je hèbt gedachten, je bent ze niet.

Gedachten die gaan over gister, morgen, straks. Je bent overal met je gedachten behalve hier, ‘in the present moment’.  Zo krijg je inzicht hoe gauw we afgeleid worden in het dagelijkse snelle leven. Door middel van (praktische) oefeningen ervaar je direct de kern en kracht van Mindfulness.

De workshop wordt op een dusdanige manier geven dat het begrijpelijk, helder en praktisch is. Je krijgt praktische tools aangereikt, zodat deze meteen inzetbaar zijn in het dagelijkse leven.

Daarnaast is bewezen dat medewerkers die mindfull werken, productiever en meer oplossingsgericht zijn. De mentale belastbaarheid is groter en er is meer focus. Ook zorgt mindfulness op het werk voor meer vitaliteit, versterkt intuïtie, minder stress en minder ziekteverzuim. Mindfulness is een vaardigheid die je jezelf eigen kunt maken.

Inhoud van de workshop Mindfulness

  • Korte theorie over mindfulness de ontwikkeling afgelopen jaren
  • Oefeningen om je aandacht te vergroten en te behouden
  • Handvatten om mindfulness toe te passen in de praktijk

Bovenstaande inhoud is een indicatie van de mogelijkheden, de workshop wordt op maat aangeboden.

MINDFULNESS IN-COMPANY

Stress is een natuurlijke reactie van je lichaam. Bij overbelasting zorgt het aanwezige stresshormoon voortdurend voor prikkelingen, waardoor je niet meer tot rust komt. Een beetje gezonde stress kan geen kwaad. Het wordt een ander verhaal wanneer stress leidt tot verlies van productiviteit, levenslust, vitaliteit, creativiteit of zelfs een burn-out of depressie. En dat wil je niet…

Daarbij is een burn-out zeer kostbaar voor zowel de werkgever als de overheid dus inderdaad is voorkomen beter dan genezen. En laat staan de emotionele lading voor de werknemer.

Daarom geeft Mindful-Matters ‘in company’ mindfulness trainingen bij bedrijven. De insteek is stressreductie, maar tegelijk draagt de training bij aan minder ziekteverzuim, een betere focus, meer creativiteit en een gevoel van innerlijke rust.

Mensen die meer mindful zijn:

  • signaleren sneller dat er wat aan de hand is en doen er dan ook wat aan.
  • ervaren contacten met collega’s positiever en communiceren makkelijker.
  • gaan beter om met conflicten, omdat ze zich minder snel bedreigd voelen.
  • zijn zelfbewuster en  vitaler.
  • hebben minder last van stress en negatieve gedachten.
  • zijn aandachtiger, hebben meer focus, zijn creatiever en presteren beter.

Kortom, mindfulness training bevordert de fysieke en mentale gezondheid.

MINDFULNESS PARTICULIER

Heb je het gevoel dat je onder continue stroom-spanning staat en niet meer tot rust kunt komen? Dat alles te veel is, je gedachten niet meer te stoppen zijn en je piekert over werk, de toekomst, verleden. Dat je hoofzaken niet meer van bijzaken kunt onderscheiden.

Mindfulness leert je met een andere blik naar de wereld kijken. Zo word je bewust van je eigen gedrag en van de wereld om hen heen. En dat is prettig.

Zo kun je bijvoorbeeld steeds sneller je eigen gemoedstoestand herkennen en daar vervolgens naar handelen. Zoals bijvoorbeeld stress. Binnen 5 seconden stromen alle stress signalen je lichaam binnen maar deze merken we nog maar amper op. En wanneer zich dat keer na keer opstapelt kom je in flinke problemen terecht. Dus hoe bewuster je van jezelf bent hoe beter je voor jezelf kunt zorgen.

Praktisch

De erkende 8 weekse Mindfulness Training bestaat uit; acht wekelijkse sessies van 2½ uur en een oefendag.

Tijdens de sessies doen we oefeningen we met elkaar die we vervolgens bespreken. Een aantal van deze oefeningen doe je vervolgens ook thuis. Mindfulness leer je door te ervaren, het thuis oefenen is een belangrijk onderdeel van de mindfulness training. Je bent hier ongeveer 35 min per dag mee bezig.

Voorafgaand aan de training is een kennismaking gesprek. Hierin kun je al je vragen stellen en vertellen wat je zoals kwijt wilt. Ook bespreken we je verwachtingen, je wensen en de inhoud van de training. Zo krijg je nog meer zicht op de training en of deze daadwerkelijk bij je past.

Vergoeding

Een aantal zorgverzekeraars bieden een vergoeding voor de training vanuit de aanvullende verzekering in geval van stressgerelateerde klachten en/of burn-out. Als trainer voldoen wij aan de eisen die gesteld worden, categorie 1 van de beroepsvereniging VMBN. Doe dus zeker navraag bij jouw verzekering!

Ook wordt de training steeds vaker betaald door de werkgever, bijvoorbeeld vanuit het persoonlijk ontwikkelingsbudget dus wellicht ook handig om dat te onderzoeken.